Livros e Publicações

BOLEMA - CAPA

Bolema: Boletim de Educação Matemática, v.30, n.55 (2016)

/

O objetivo do BOLEMA é disseminar a produção na região de inquérito denominada Educação Matemática ou áreas afins. Os trabalhos podem ser resultados de pesquisa empírica, ensaios ou outras formas padrão neste domínio do conhecimento.

 

Sumário
Bolema vol.30 no.55 Rio Claro mai./ago. 2016

Editorial
· Editorial

· texto em Português · Português ( pdf epdf )
Artigos
· A Educação Matemática Muda
Fernandes, Filipe Santos

· Movimentos de Teorizações em Educação Matemática
Santos, João Ricardo Viola dos; Lins, Romulo Campos

· Historiografia e Terapia na Cidade da Linguagem de Wittgenstein
Miguel, Antonio

· Tempo, História e Educação Matemática
Brito, Arlete de Jesus

· Studies of Mathematics at the University of Alcalá in the Era of Carlos III and its Precedents
Peralta, Javier

· Os 80 Anos do Primeiro Curso de Matemática Brasileiro: sentidos possíveis de uma comemoração acerca da formação de professores no Brasil
Gomes, Maria Laura Magalhães

· A Formação Matemática nos Cursos de Licenciatura em Educação do Campo
Sachs, Línlya; Elias, Henrique Rizek

· Integration of Ethnomathematics in Mathematics Classroom: possibilities and limitations
Oliveras, María Luisa; Blanco-Álvarez, Hilbert

· Exploratory Analysis of the Mathematical Practices of two Mapuches Students in Schools with and without Bilingual Intercultural Education
Salas, Sonia S.; Godino, Juan D.; Quintriqueo, Segundo

· Descaminhos: potencialidades da Arte com a Educação Matemática
Flores, Cláudia Regina

· Por Que Análise Real na Licenciatura? Um Paralelo entre as Visões de Educadores Matemáticos e de Matemáticos
Moreira, Plinio Cavalcanti; Vianna, Carlos Roberto

· A Proposal for Reconstruction of the Holistic Meaning of the Antiderivative
Gordillo, Wilson; Pino-Fan, Luis R.

· Teaching Analysis to Process Integration Method Instruction by Parties
Nieves, Enrique Mateus

· Descriptive Problems of Fractions
Alfonso, Bernardo Gómez; García, María Teresa Sanz; Gabarda, Irene Huerta

· Mathematics Teacher Educator’s Beliefs on Problem Solving
Chandia, Eugenio; Rojas, Daniela; Rojas, Francisco; Howard, Sebastián

· Consent with the Other in the Interpretation of Mathematical Understanding
Romero, Jesús Gallardo; Batallanos, Verónica A. Quintanilla

· Manifestations of Mathematics Professors on their Practices of Problem Solving Assessment
Lizarazo, Janeth A. Cárdenas; Blanco Nieto, Lorenzo J.; Barona, Eloísa Guerrero; Carrasco, Ana Caballero

· Semiotics Functions as a Tool for Diagnosis and Error Approach
Aznar, Andrea; Baccelli, Sandra; Figueroa, Stella; Distéfano, María Laura; Anchorena, Sergio

· Development of Scientific Activity in the classroom through the study of Combinatorial Games, the Example of the Chocolate Game
Colipan, Ximena

· Statistic graphs in primary education textbooks: a comparative study between Spain and Chile
Díaz-Levicoy, Danilo; Batanero, Carmen; Arteaga, Pedro; Gea, María M.

· Uma Análise Sobre a Imagem da Dimensão Estrutural da Prática Pedagógica em Materiais Curriculares Educativos
Prado, Airam da Silva; Oliveira, Andréia Maria Pereira de; Barbosa, Jonei Cerqueira

· Design and Implementation of a Course for the Training of Mathematics Teachers: A Proposal since ATD
Corica, Ana Rosa; Otero, María Rita

· Model of Professional Competence of Mathematics (MCPM) and its Implementation in Primary Teachers in Chile
Díaz Q., Verónica; Poblete L., Álvaro

· Teaching Role of the Researcher in Educational Mathematics: an Example in a Postgraduate Course for Teachers of Higher Level
Fernández, Jimena; Molfino, Verónica; Ochoviet, Cristina

· Preschool Students’ Understanding of a Geometric Shape, the Square
Halat, Erdoğan; Dağli, Ümmühan Yeşil

Resenhas
· A Quinta História: composições da Educação Matemática como área de pesquisa.
Gonzales, Kátia Guerchi

· texto em Português · Português ( pdf epdf )
· Um Retrato de uma Licenciatura em Matemática a Distância sob a Ótica de seus Alunos Iniciantes
Almeida, Helber Rangel Formiga Leite de

· texto em Português · Português ( pdf epdf )
· Narrativas de graduandos do curso de pedagogia: representações sobre a profissão docente e o silenciamento sobre a matemática
Severino, Augusta Teresa Barbosa

· texto em Português · Português ( pdf epdf )

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons

Edição Completa: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=0103-636X20160002&lng=pt&nrm=iso