Livros e Publicações

BOLEMA - CAPA

Bolema: Boletim de Educação Matemática, v.28, n.48 (2014)

/

O objetivo do BOLEMA é disseminar a produção na região de inquérito denominada Educação Matemática ou áreas afins. Os trabalhos podem ser resultados de pesquisa empírica, ensaios ou outras formas padrão neste domínio do conhecimento.

Sumário
Bolema vol.28 no.48 Rio Claro abr. 2014 

Editorial
· texto em Português · Português ( pdf epdf )
Ethnomathematics in Braiding Crafts: application of a methodological model
Albanese, Veronica; Oliveras, María Luisa; Perales, Francisco Javier 

Pre-service primary school teachers’ specialized content knowledge for teaching of proportional reasoning
Buforn, Ángela; Fernández, Ceneida 

O processo de inserção das geometrias não euclidianas no currículo da escola paranaense: a visão dos professores participantes
Caldatto, Marlova Estela; Pavanello, Regina Maria 

Secondary school students’ flexibility when solving problems of recognition of lineal patterns
Callejo, María Luz; Zapatera, Alberto 

Opportunities to learn and mathematics competences: two case studies
Carrillo, José; Contreras, Luís C.; Zakaryan, Diana 

Algumas considerações sobre a ansiedade relativa à matemática em futuros professores da escola elementar
Çatlıoğlu, Hakan; Gürbüz, Ramazan; Birgin, Osman 

The extended praxeological model: a tool to analyze mathematics in practice – the case of mayan house, survey and topographical drawing
Chavez, Olda Nadinne Covián; Vázquez, Avenilde Romo 

Students’ effort in mathematical problem solving (I)
Gago, Joaquín Fernández; Yáñez, José Carrillo 

Assessment of the epistemic and cognitive suitability of a process for teaching problem solving related to the bayes theorem
Figueroa, Stella; Anchorena, Sergio; Distéfano, María Laura 

Knowledge and beliefs on problem solving of in-service and pre-service mathematics teachers
Lera, Celia Giné de; Deulofeu, Jordi 

Pre-service teachers’ mathematical knowledge for teaching probability using a frequentist approach
Gómez, Emilse; Batanero, Carmen; Contreras, José Miguel 

Educação matemática na educação profissional de nível médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinares
Gonçalves, Harryson Júnio Lessa; Pires, Célia Maria Carolino 

Case study “Victor”: metacognitive difficulties in problem solvi
Gusmão, Tânia Cristina R. S; Cajaraville, José Antonio; Font, Vicenç; Godino, Juan D. 

As representações como suporte do raciocínio matemático dos alunos quando exploram atividades de investigação
Henriques, Ana; Ponte, João Pedro da 

Mathematical symbol systems learning in linear algebra and calculus
Apud, Eduardo Mario Lacués 

Mathematics for teaching in a teachers’ training programme based on the study of questions
Olarría, Alicia Ruiz; Delgado, Tomás Ángel Sierra; Casabò, Marianna Bosch; Pérez, Josep Gascón 

Classroom didactic management and its relation with teachers’ decisions: the case of the pythagorean theorem in seventh-grade
Olfos, Raimundo; Guzmán, Ismenia; Estrella, Soledad 

Socioepistemology and empowerment: teacher professionalization from problematization of mathematical knowledge
Reyes-Gasperini, Daniela; Cantoral, Ricardo 

Symmetry and rotation skills of prospective elementary mathematics teachers
Turgut, Melih; Yenilmez, Kürşat; Anapa, Pınar 

Analysis according to the cognitive model following constructed learning of the concept of derivative
Urquieta, M. Angélica Vega; Yañez, José Carrillo; Andrade, Jorge Soto 

O quadrado como conceito figural
Vodušek, Helena Bezgovšek; Lipovec, Alenka 

Introduction to derivative from variation and change: research results with first year university students
Vrancken, Silvia; Engler, Adriana 

Re-significando a disciplina de Teoria dos Números na formação do professor de Matemática na Licenciatura
Assis, Luciana M. Elias de 

· texto em Português · Português ( pdf epdf )
Proof in mathematics education: research, learning and teaching
Mazzi, Lucas Carato 

· texto em Português · Português ( pdf epdf )
A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender
Batista, Paulo Soares 

· texto em Português · Português ( pdf epdf )

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons

Edição Completa: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=0103-636X20140001&lng=pt&nrm=iso